Trolltrumman

Hur målar jag en trumma med syntetskinn?
Månljus
  Posted: 2006-10-22, 17:19

Medlem

Group: Members
Member No.: 386

Hej alla fina varelser!!
Jag funderar ju på att skaffa en trumma i syntetskinn till att börja med....hur färgar men..eller målar man en sån??
Känner att det är viktigt att den blir personlig o vacker !!
KRAAM respect.gif
Camilla
Thomas
Posted: 2006-10-23, 07:35

shamanisk

Group: Admin
Member No.: 2

Jag har inte målat en enda av mina trummor, så jag har ingen direkt erfarenhet av just trummålning, men det finns det andra som har här biggrin.gif men jag antar akrylfärger eller tusch borde funka bäst? Vet inte hur de mer traditionella färgerna som jordochra, blod, albark eller sot fastnar (sätter sig) i "dinosaurieskinn". Kanske ett tunnt (sprayat?) lager lack måste till isf.

Man kan måla direkt på trumman de bilder man ser och vill frammana, eller om man vill göra ett mer detaljerat mönster/bild (och vill fuska lite) så kan man göra en mall som man lägger in på baksidan (insidan) av trumman och belyser skinnet underifrån, som ett inverterat ljusbord mao - och tecknar av på ovansidan.

Lycka till, och vill du får du gärna visa upp resultatet då du är klar! biggrin.gif

Här finns ytterligare tips.

//Thomas

--------------------
Don't be so open minded that your brain falls out!
inspirerad resande
Posted: 2006-10-25, 21:08

Medlem

Group: Members+
Member No.: 176

En variant är att tillverka ett textilslöjdsföremål som förses med tråd/lina
och anordnas runt trummans ram.

Textilslöjd har kanske egentligen inga regler, vill man t.ex. använda sig av ett handvävt tyg från varmare land där motivet är direkt hämtat från en själsresa – så kan man så göra.

This post has been edited by inspirerad resande on 2006-10-25, 22:29
Ramunder
Posted: 2006-10-30, 15:54

Medlem

Member No.: 320

Man kan oxå framställa sina egna färger. Kommer inte ihåg var, men här på sidan finns direktiv om hur man framställer färg av bla. klibbal. Leta och läs! Sätt gärna in en bild av resultatet! smile.gif

--------------------
LEV och NJUT!
Thomas
Posted: 2006-10-30, 16:05

shamanisk

Group: Admin
Member No.: 2

Vet inte om alen biter på syntetskinn, men man tuggar barken helt enkelt, blandar den med sin saliv i munnen och doppar penseln direkt i gapet! biggrin.gif

--------------------
Don't be so open minded that your brain falls out!
Månljus
  Posted: 2006-11-07, 18:29

Medlem

Group: Members
Member No.: 386

Tack för allas stöööd!!
Trumman finns inte ännu i min hand...men snart...och jag undrade också om det gick at måla trumman med nått annat än albark??
Går det med typ akrylfärger eller andra färger?
Bra ide med tyg bandet tycker jag!!!Det ska jag tänka på!!!!
JAg åker nog till hawaii i januari..och där i naturens starka kraftre vill jag ha min trumma!!!

KRAAAAAAM respect.gif
Camilla
yrre
Posted: 2006-11-07, 20:17

Tjocksocksvandrare..

Member No.: 70

Att färga saker med eget matrial är ganska lätt, de flesta färger ger bestående intryck, som vi föräldrar lärt oss...
Jag kan fortfarande inte gnugga bort lingon och vinbärsfläckarna i taket..! Så testa, ut i naturen, gräv under snön koka och kasta i ..nej jag menar koka och lägg spad på en duk, av det som du fått tag på.
Om det inte far bort av en tvätt så är det evigt blink.gif
Yrre med vana av 5 ungars kladdande och Nej allt behöver inte urin för att bestå hmm.gif
/Y

--------------------
Lova mej att aldrig lita blint, på det jag sagt
Lita på dej själv, men framför allt, var på din vakt
Jag kan inte ge dej livet, du kan få vila i min famn
Du ska göra dina egna sånger, under ditt eget namn
Le Marc
regnbågskropp
Posted: 2006-12-21, 12:42

Medlem

Member No.: 142

Hur gick det med målandet Månljus?
Har själv skaffat en syntettrumma som jag tänkte måla, men vet ju som inte vilka typer av färger som faktiskt sätter sig i syntetskinn.. ingen annan som testat annars?
SkallePer
Posted: 2007-04-15, 12:01

Glad Sejdkarl

Member No.: 93

Hej
det finns ju trummor som har syntesskinn men ett överdrag av naturskinn, då kan även denna målas med tex. albark. Annars så får man hitta en färg som fäster på syntet heltenkelt.

Egentilgen kan vilken färg som helst användas för att måla med bara att den fäster på underlaget. Men frågan är ju mer att man vill ha något som lämpar sig "traditionellt" och då är det albark som redan sagts i alla fall från samiskt bruk.

Vill man ha någon "helig" färg så är naturliga färgpigment såsom bränd ockra som har brukats av oss människor sedan stenåldern.

Pigment finns på konstnärsbutik och även bindmedel. Vill du ha ett naturligt/icke-syntetiskt bindmedel så kan filmjölk funka som bindmedel, speciellt för en trumma med naturskinn . Mitt råd är att inte ta för mycket pigment. Hur vet man vad för mycket är?

Prova med mindre på en punkt som du ändå skall täcka. Låt den torka(tar ngr minuter) och om pigmentet inte gnuggas bort eller att du får färg på fingret så har du nog en bra blanding.

Min första målning av min trumma bestog av mitt eget blod och youghurt vilket funkade mycket bra faktiskt det sitter fortfarande men ganska diskret. För snart ett år sedan målade jag om och till och då med annan blanding bland annat med ockra från Voulerim.

Må väl,
SkallePer

--------------------
Vad du än gör så är det ditt val.
Fylgja
Posted: 2007-04-15, 12:21

Långsam Vandrare

Group: Moderator
Member No.: 295

Måla på skinn:
Hur är det med krapprot?
http://www.shenet.se/ravaror/krapprott.html

Och kråkbär? Det kan man ju använda till yllegarn...

--------------------
// Lie
azurit
  Posted: 2007-07-08, 19:42

Medlem

Member No.: 375

Hej...jag ska göra mig en svart färg och sot känns det som att det blir. Vet någon vad man blandar ut det med. Vatten? Olja? eller nåt annat?

Topic Options

Uppdatera Chattlåda - Om du postar och får ett error i chattlådan, uppdatera innan du postar igen. Lådinställningar
   Lådstorlek:
Chattlåda
Obs! namn är inte registreringsbara i chattlådan. IP-adresser kan spåras.

Hosted for free by InvisionFree (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.3398 seconds | Archive

~ url1: http://www.trolltrumman.net | url2: http://z10.invisionfree.com/Trolltrumman | Forumansvarig: Kontakta oss på denna mail. | Vill du länka hit? ~