Group: Members+
Member No.: 3443
För några decennium bakåt i tid,vandrade jag och min (plantlärare) omkring på en äng. Vi pratade om allt möjligt,,,när han plötsligt utbrister -Den där (växten) är ett av naturens afrodisiakum ! Ja sa- fungerar den verkligen som en potenshöjare ? han svarade-JA,,,men man bränner ut sig med den, så man måste använda den med förnuft.
På den tiden var jag ung och i fin vigör,så jag la aldrig växtens namn på minnet. I dag så ångrar jag det , eeeh så frågan är ,,vad kan det ha varit för en växt som har så trevliga egenskaper ?
Händelsen utspelade sej 1985,,men jag tror mej komma ihåg att det var en ganska liten växt med gula blommor och ganska smala blad.Den växte också i fattig ängsmark,,förmodligen blommade den ganska sent eller höll ut sin blommning fram på sen sommaren.Men minnesbilden är tyvär mycket svag,,
Fylgja ! Vad äre för någon tablett du saluför , fungerar den ?
Member No.: 70
Låter som blodört men om den har nåt att göra med potensen vet jag inte, den tunnar ut blodet dock.
Ordentlig vila och kärlek brukar annars vara en riktig potenshöjjare.
--------------------
Lova mej att aldrig lita blint, på det jag sagt Lita på dej själv, men framför allt, var på din vakt Jag kan inte ge dej livet, du kan få vila i min famn Du ska göra dina egna sånger, under ditt eget namn Le Marc
Group: Moderator
Member No.: 295
Håller med Yrre om att Ordentlig vila och kärlek brukar annars vara en riktig potenshöjjare och om du inte kan få det... behöver du kanske fundera över hur du lever och vilka förändringar du kan göra?
Vi har varit inne på en diskussion för något/några år sedan, som handlade om sexualitet och lust. Jag skrev då och hävdar fortfarande, att LUSTEN finns egentligen i oss hela tiden och är något medfött - den är i sig, inte beroende av något utanför oss. Om vi älskar oss själva har vi en bra grund och det kan i sig också skapa en lust, till oss själva... hänger du med? Att bli tänd på sig själv - not bad... not bad at all...
Men om lusten inte ger sig till känna, är det p.g.a. någon yttre orsak, som påverkar oss; Stress... Dåliga erfarenheter... Dåliga val ... >>*fyll i själv*<<... och även om det finns örter och preparat som funkar som hjälpmedel, så botar det ju inte själva kärnan till VARFÖR det inte funkar så bra, som man önskar.
Så... även om du hittar din ört... kanske du behöver göra några förändringar?
QUOTE (Skogshuggarn @ 2008-06-14, 23:57)
Fylgja ! Vad äre för någon tablett du saluför , fungerar den ?
Ja... jag har ju inte provat den själv då... ... men det sägs att den har fungerat, på dem som provat den ja...
Member No.: 1260
Om man utgår från Fylgjas lista så skulle det mycket väl kunna vara Malört, eller möjligen Fänkål. Båda har smala blad, gula blommor och växer på torra magra jordar. Malört blommar på sensommaren och är ganska vanlig i Svergie så det är inget problem att få tag i, bara ut och plocka! Malört är en av ingredienserna i Absinth, det kryddade starkvinet som var populärt bland konstnärer och poeter och andra som ville fly tillvaron runt det förra sekelskiftet (numera lär Absinth vara förbjudet men vad vet jag). Har inte hört om potenshöjande egenskaper men det är kanske sådant som man inte talar högt om å andra sidan. Lycka till!
--------------------
"Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is because, in the last analysis, we ourselves are a part of the mystery that we are trying to solve." - Max Planck
Tack Rigmor.
Jag har sökt runt i cybern för att försöka hitta den eftersökta örten ,,men det har inte klickat till "den är det " . Men på något vis så känns Malörten bekant i sammanhanget (som du nämner) .
Jag får väl invänta sensommarens blomster o ge mig ut att skörda .
Member No.: 70
Tänk på att malörten har en tendens att bli väldigt stor, kanske en släkting?
--------------------
Lova mej att aldrig lita blint, på det jag sagt Lita på dej själv, men framför allt, var på din vakt Jag kan inte ge dej livet, du kan få vila i min famn Du ska göra dina egna sånger, under ditt eget namn Le Marc
Skvattram var det inte , det är jag helt säker på . Gick förbi en Slottergubbe här om dagen ,,fick tanken att det kunde ha varit den . Gick hem för att läsa på om den växten , vartefter viljan att ta en tugga försvann . Fylgja. Älska dig själv : det var titeln på en bok som jag läste för ca : tjugo år sedan . Försökte på den tiden att intala o uppleva mig själv som ett objekt att kunna fascineras av . Har man som jag lätt för att vara introspektiv i sitt själsliga bagage , så ryser man lätt när självgodheten rinner av . Men visst är det som du skriver att lusten finns i oss från begynnelsen men har sin stora blomstringstid i unga år . Min lust o vigör ligger dock alltid på topp . I mångt å mycke beror detta på rätt val av partner , jag har också funnit att min partners feromon fungerar som en REJÄL booster i de avseenden där en viss typ av djupare närhet åsyftas . Det är snarare av nyfikenhet kring naturens afrodisiakum som jag försöker locka fram kunskap i ämnet från er shamaner .
Group: Members
Member No.: 4411
Om nu nådon behöver lite hjälp... tänk på att malört är giftigt. Inte som t ex belladonna men ändå något man använder i lagom små doser (och så blir man av med ev inälvsmask oxå!