Nej men du äter trädets avkomma. Dess "barn". Den har släppt frukten till marken för att fröet skall få gro och komma i jord och bli nytt träd. Så hur man än gör, tar man liv för att leva.
Det här är väl lite samma argument som "om det nu är fel att äta kött, varför gjorde Gud djuren av mat isf?!"

Ang djur och växters medvetande så är det i min erfarenhet ingen skillad på den ande som är det Liv som gör växt eller djur. Samma Liv. Samma ande. Steiner har jag inte läst, men jag har träffat destå fler växter och djur genom mina år "under trumman" och under mina fyra år som vegetarian så funderade jag också, och reste, mycket över detta. Det var väl så jag till slut kom fram till vad jag tror på idag.
Ur det arbetet lärde jag mig också om det där med morot kontra Morot. Alla morötter har en ande, de har ett liv, men så finns också Morot där att samtala med. Alla morötters Modermorot

Samma med regn, och hav, och t.o.m berg. Varje sten och klippa som utgör ett berg kan ha en personlighet, individ att samtala med. Men Berget är sitt eget, men innefattar allt som ÄR det berget.
.....men vad har detta som jag säger med urfarfars mat att göra

nåja, vi kommer väl tillbaka på rätt köl vad det lider. Jag tror vi får ha väldigt högt till tak i detta underforum, det är bra det.
Mvh,
Tomas