Group: Admin
Member No.: 2
Så här skrev Gudmund i en tidigare tråd jag försökte, men misslyckades, slå ihop med denna:
THE SHAMAN'S HEART (with Hemi-Sync) är ett schysstljud äventyr med en 20 minuters trumresa och andra spår före och efter med liknande ljud.
Har prövat den några gånger, och även om jag inte reser alla gånger (har svårt att trum-resa öht) så funkar det ibland och är annars väldigt avslappnande. Rekommenderas.
"THE SHAMAN'S HEART (with Hemi-Sync) - Winner of the 2006 Visionary Award for "Best Innerspace/Mediational/Healing CD"
“My mind boggles at the idea this was created in a studio, as it almost feels like it emerged newborn from the very heart of the jungle itself. There’s little else to say except, WOW!” – Bill Binkleman, Editor, Wind and Wire
Monroe Products (The Monroe Institute) pursued a collaboration with Byron to release THE SHAMAN’S HEART “with Hemi-Sync” to deepen the immersive and transcendent qualities of this masterful shamanic recording. This CD features the entire, original recording of THE SHAMAN’S HEART (Byron Metcalf with guest artist Steve Roach) and combines Hemi-Sync technology embedded within the tracks. Monroe Products refers to this process as “Metamusic” – music that incorporates specially blended Hemi-Sync frequencies to guide you into focused, whole-brain states of consciousness. Hemi-Sync helps you to achieve and sustain synchronized brain-wave activity in both hemispheres of your brain – an optimal condition for improving human performance.
For optimal results, listen to this experiential composition in one session – preferably with headphones, in a darkened, meditative environment.
For those who have the original version of THE SHAMAN’S HEART, this new Metamusic version not only adds the Hemi-Sync technology but also has new cover art, and a beautiful insert booklet containing Bill Binkleman’s stellar review. This is a “must have” for all deep journeying headphone listeners! "
Group: Members+
Member No.: 1890
Tack för gratislåten, Thomas!
Som jag nyss skrev om själv (tråden First Journey) har jag Harner's cd nr. 1, 15 minuter eller 30 dock, inte 20. Jag studsade inför det hårda, statiska & alltför snabba ljudet, även om det ju bevisligen funkade. Men det stämde inte med "my inner drum" som jag kan höra närhelst jag vill. Kanske skulle köra på den & dissa hjälpmedlet???
--------------------
Be yourself because the people who mind don't matter, and the people who matter don't mind.
Group: Members+
Member No.: 838
Frauke Rotweins skiva(se tidigare post) var riktigt skön, testade slappa lite till "Quartz Crystal Singing Bowl Journey", något jag aldrig lyssnat till förut. Gjorde ingen "resa", men ändå en slags kvasi-flygning över sköna upplevelser genom livet. Så jag låg där med lurarna och rysningarna pulserade i takt med ljudet över hela kroppen från ryggraden, fötterna och huvudet. Underbart!
Ska testa hennes "Single Drumming with Bells Journey"(samma skiva)ikväll och se om jag vågar lämna min trygga fysiska tillvaro
/m
This post has been edited by miradas on 2007-11-26, 17:08
Jag har visserligen ingen erfarenhet av vad som är bra eller dåligt trummande, men jag köpte en CD med en inspelad sk. "Trumresa" på Tradera för 100:- inkl frakt, av Seidman Kluve. www.sejdman.eu Den har mycket bra ljud och är trivsam att lyssna till. Jag har ännu inte "kommit iväg", så att säga....men det är nog bara en konsentrations fråga och fråga om mod. Jag är nog lite feg!*ler* Tackar, för alla tips på fler allternativ! // Shatazza
Jag ska "sno" inspelningen...*ler* och träna min stressnivå!
Jag tycker mig höra att takten går lite raskare, på din trumma, än på den CD jag nyss införskaffat på Tradera. Håller nog med några av tidigare debatörerna att det lugnare tempot är mer tilltalande. Förhoppningsvis en tränings sak! Finns det någon takt som är den rätta eller? Ha det gott!
Group: Admin
Member No.: 2
Kanske för att Sejdmans skiva är så långsam? Det har bevisat att den snabbare rytmen försätter folk lättare i den förändrade medvetandenivå som krävs för att resa. Testa olika skivor och inspelningar så hittar du snart "din" rytm.
--------------------
Don't be so open minded that your brain falls out!
Group: Global Moderator
Member No.: 7
Somliga anser att trumljuden och deras frekvens påverkar hjärnans egen elektromagnetiska frekvens. Man brukar dela in dessa mycket grovt i beta, alfa, theta och delta vågor. Theta brukar ses när en person sover, men anses vara den förhärskande rytmen hos shamaner i trans. Den ligger på ca 4 slag per sekund, alltså en någorlunda snabb trumning. Delta sjunker ytterligare och anses känneteckna en mycket djup, drömlös sömn eller medvetslöshet. Beta är ganska stressig, man kan få svårt att koncentrera sig, medan alfa är lugnare (har för mig att den ligger på 8-10 Hz eller "slag per sekund") och kännetecknar meditation eller fokus.
Jag har läst om detta för längesedan men har inte det bästa minnet så rätta mig om något blev fel.
Hemi-sync ljud arbetar också med dessa hjärnvågsfrekvenser, på ett lite mer sofistikerat sätt än enbart trumning gör.
Själv har jag använt mig av Harners CD med den ganska snabba trumningen, men märkt att ju mer ovan jag är vid resande desto långsammare vill jag ha trumningen för att riktigt trivas. Om jag gör resor oftare kan jag bli mycket irriterad och rastlös om trumningen går för långsamt. Men det här är nog tämligen individuellt trots allt. För mig är trots allt det viktigaste att trumningen är mycket jämn, ojämnheter i ljudstyrka eller puls river och sliter i mig på ett för mig mycket obehagligt sätt. Det problemet uppstår inte när jag dansar.