Group: Members+
Member No.: 9
Inte direkt men vi använde den ibland som rökelse inför trumresor.
Men den är intressant eftersom den från flera olika traditioner använts för att få visioner. Vi hittar den i den engelska wicca-traditionen och inom den västerländska amgiska traditionen. Där har den använts för att ladda upp magiska speglar (speglar gjorda av svart glas eller, som den John Dee och Edward Kelly använde, av obsidian) i vilken man sen får se visioner. Men även från nordamerikansk indiansk tradition förekommer den som en växt som hjälper en att få visioner.
Member No.: 5
Fick under en trumning en instruktion att använda askan efter rökelsen, blandad med lite saliv och massera in det över tredje ögat för klarsyn, lik när Artemis jagar och spårar ett byte. Jag fick till mig att man kan hitta försvunna personer och saker MEN en viktigt aspekt är att klarsynen är kall såtillvida att det inte alltid säkert att drömmaren klarar av det den får se. det kan vara tungt att se en död kropp speciellt om det är en person man känner eller ett barn som omkommit.
Member No.: 9
Det verkar väl onödigt att betala för något som växer i vartenda dike. Att man ska tala med växten och förklara vad man ska ha den till är en tradition vi hittar överallt, även i svensk folklig magi och botekonst. En bevarad ramsa för Vänderot (Valeriana officinalis) lyder:
Godag, godag du vänderot. Jag skall taga dig till bot och du skall stå allt ont emot.
Vissa örter, som salvia glöder själva bra men för andra kan man behöva glödande kol, lämpligtvis i form av kolbriketter som används för rökelse i bl a katolska kyrkor.
Group: Admin
Member No.: 1
Tar och bumbar upp den här tråden då jag fick en ingivelse igår kväll att göra Te på Gråbo och resultaten var påfallande!
Har varit intresserad av att bli bättre på lucida drömmar och här skall ju Gråbo vara mycket stark. Först kom jag i djup sömn och minns inget av den perioden, efter att ha vaknat till under den tidiga morgonen började jag fundera över varför det inte fungerade. Kanske var det pga denna starka undran och "irritationen" jag kände som jag därefter blev mycket mottaglig? Nåväl, jag somnade på nytt och drömde härefter i multicolor med THX Dolby Digital ljud.. In alles var det en mycket stark upplevelse och jag vaknade upp sent lite groggy med en hel hög av funderingar och upplevelser.
Group: Admin
Member No.: 1
Föredrag? Jo, visst kan jag det. I varje fall kan jag ju tala om vad för funderingar och tankar jag fått ut av det. Vi kan ju diskutera det vidare per telefon
Member No.: 172
Gråbo är ju liksom kusin med malört ( absinthum) med samma lika effekter ! En liten varningsflagg om nån där ute har fallenhet för astma då kan Gråbo va liksom dödsstöten då just pollenet från Gråbo är extremt lokalastmatiskt, tunga pollenkorn som rusar omkring nära plantan. ( Många kommuner kör gråbosanering i offentliga miljöer, barnstugor osv)
Tips : De flesta örter o växter har mest drag fram till midsommar(före blommning), torka årsskott i buketter hängande luftigt o torrt , förvara i glasburk till kommande behov, eller låt buketterna hänga i en mörk garderob på en stång.
lycka till
--------------------
"Livet kan bara förstås bakåt- men måste levas framåt"
Member No.: 5
hej igen!
jo allergiproblematiken är välkänd och man får vara försiktig också p g a thujon-halten. som i all hantering med läkeväxter skall man tänka efter före. tack fö ditt inlägg malena!