Group: Members+
Member No.: 256
Jag är i det stadiet just nu jag vill skapa mina egna saker, så jag undrar om det är någon som kan ge mig ett recept på hur jag gör en egen trumma bara en enkel? Vilka träslag rekomenderas, vilka skinn alt. tarmar? Den kommer att bli ca 40 cm hög, 40 cm bred och 10 cm djup. Låter det helt åt skogen? Hur går jag tillväga? Mvh Novisen å hantverkaren E
Group: Members
Member No.: 396
hej emmyjane jag har hittat en sida på nätet som har en enkel förklaring för att göra en trumma. För insiration här kommer adressen: http://www.keminnahkatarvike.fi/sve/soitin.htm Mycke nöje
Lättast och billigast vore helt enkelt att hitta en färdig ram, på loppis eller snickerier. Det kan t.ex. vara toppen på en mjöltunna eller spännram för tunna etc. Köpa ett gammalt renskinn på samma loppis och avhåra det i badkaret och sen spika fast det på ramen med spik, eller med häftpistol
Undrar om Day har några råd han kan ge oss?? Han är ju en ypperlig trummakare!
//Thomas
--------------------
Don't be so open minded that your brain falls out!
Group: Admin
Member No.: 1
Måtten låter bra, djupet hade jag nog slipat ned till 9cm. Det tycks bli fint ljud där. Vikten blir inte överdriven och det blir en lätt trumma att använda.
Träslaget du väljer bör vara ett lagom hårt sådant. Jag har valt lärk men det finns andra. Du kan böja trät genom en ånglåda alternativt så kan du använda ett ångstrykjärn beroende på träts tjocklek. (strykjärnet kommer inte att gå att använda till textilier sedan bara så du vet..) Vilket skinn som väljs är ju en bedömningsfråga, hjort är vanligt då det måste vara ett skinn som är tillräckligt stort för att täcka ramen, men samtidigt lämna spill över för att använda till remmar. Tänk också på att göra ramen helt färdig, inklusive hål, handtag/rep innan du spänner på skinnet.
Group: Admin
Member No.: 2
En variant på ånglåda som John på fjället lärde mig göra är att helt sonika ta en stuprörsbit och plugga igen ena hålet, fylla med vatten, stoppa i träbiten och elda på utan bara f-n och s.a.s. koka brädan böjlig. Fyll på med vatten vid behov.
Member No.: 320
Ek är hårt och bra! Mät ut skinnet så att det täcker sidorna och lite till. Gör hål med ca 3-4 ck mellanrum längs hela kanten. Klipp lååång sträng, ca 1 cm bred, av skinnet. Lägg i blöt. Dra strängen lång och tunn, sy sedan genom hålen när skinnet är på plats och dra till. Nu kan trumman torka och skinnet dra sig samman utan att ramen förstörs. Innan den torkar, så tillverka handtag av horn eller trä. borra hål och sy fast. Titta på Days eller mina trummor. Att skinnet inte sitter fast i ramen och att handtaget är en del av trumman gör att ljudet blir fantastiskt och att trumman kan leva. Detta var en kort beskrivning, maila gärna innan du går i gång!
Tackar ödmjukast för alla matnyttiga och bra svar. Jag funderade på både ek, björk och en som träslag. Björk för dess sega styrka och en för lukten och segheten, ek för att det är mitt favo träd. Jag vill att det ska vara mystik och mening i min trumma så jag vill att allt relaterar till något. Så som (fjällbjörken) är seg men tålig, renen (skinnet) är lappens råvara. Förstår ni vad jag menar? Åter tack för tips jag ska läsa länkarna och grunna på vad som blir bäst.
Jag lyckades få tag i två namn från Krokom, tufft har nämligen bott där. Det var i mina unga år. Siv och P-G Bengtsson någon som känner dessa och kan förmedla en bättre sida med bilder på deras grejor jag förvillade mig bort . Jag har ju vägarna förbi när jag ska neråt landet.
Jag träffade dom på Urkult och fick chansen att provspela deras älgskinnstrummor - mycket trevliga må jag säga. Och det var ju ändå en del år sedan, så deras teknik och följdaktligen trummor har nog blivit mycket bättre sen dess också.
Mvh, Thomas
--------------------
Don't be so open minded that your brain falls out!
Stort Tack Thomas. Jag ska maila dem innan vi åker och höra om man får se deras alster ocg höra vad de har för priser på skinn. Det hade varit kul om man hunnit gå på deras kurs men det är inte realistiskt just nu. Åter tack. Frindens liljor Broder Mvh Novisen
Member No.: 267
Jeg bruker nesten bare fjellfuru (furutre som vokser på fjellet eller langt nord) til mine trommerammer, den ha helt framragende egenskaper og vokser her hjemme i Telemark men jeg ha erfaring med mange andre treslags. Ask, lønn, osp, bjørk og selje (rødpil) egner seg god alle sammen. Bøk og eik bruker jeg ikke fordi støved er helseskadelig. Lerk er sikkert et gog valg. Skinn kan være fra mange dyr, bare det er stort nok og ikke for tykk! Ha til og med seet kveiteskinn(flyndre?) på en tromme. Skal tromma bli personlig er det best å følge teften, bruke de materialer en føler mest for, eller gjerne ta en trommereise og spør noen som vet... Jeg er ikke i stand til å gi en kort beskrivelse hvordan man lager en god tromme men det finnes jo en liten bok som er til stor hjelp!
Drums to have fun with, drums with magical powers, dance drums, tomtoms, water drums -- just about any type of drum you could wish to know about or make is described in this book... Complete, thourough directions for making each of the various drums are given...many can be constructed from such simple, everyday material as wooden kegs, flower pots, coffee cans, buckets, old inner tubes and airplane cloth. Also such drum related articles as drumsticks and many different kinds of rattles are described with additional instructions on how to make them.
Boka koster ca. 120.-skr og er vel verd det!
Ellers er det nokså vanlig at den 1. trommen ikke bli helt perfekt og da kan en lære av sin egene feil!