Title: Kontaktannons
Description: Vidare gränser
Mikael Perman - August 4, 2007 12:19 PM (GMT)
Hej.
Har ni sett det? Ni seglar ut på ett mörkt hav, med ljuv kvällsbris, och stjärnhimlen är fantastisk. Inte som här, utan som i tropikerna, och sedan gör det tio gånger mer. Stjärnorna har sina verkliga färger, och era alla 64 sinnen är väckta och stjärnorna spelar musik för er. Stjärnljuset är så kraftigt att natten inte blir helt mörk, utan ni ser faktiskt konturer av land och öar medan ni seglar. Under dagen så seglar ni genom det mest kristallklara vatten som ni någonsin sett, och fjärran öar känner ni som doftstråk i vinden......
Jag pratade om 64 sinnen, inte fem eller något liknande. Jag pratar om att skapa en fantastisk verklighet, inte genom att vara någon annanstans, egentligen, utan just väckande av en själv. Inte upplysning så mycket som uppvaknande.
Jag pratr om att få ett mångdimensionellt tänkande. Inte bara X och Y-led, utan X, Y, Z, T, R, I, osv. Hur många dimensioner kan ditt tänkande ha? Varför satsa på något mindre än nio?
För att kunna hela tiden lära mig mer inom detta, så ser jag den shamansim som jag håller på med som bestående av 12 stjärnor.
De första fyra är en kvadrat, och en stjärna är i hörnet av varje kvadrat.
Det första hörnet/stjärnan kallar jag Bärsärk, vilket är konsten att bli en andlig bärsärk med förmågan att helt koppla på på sin hänsynslöshet, uppriktighet och hela energi.
Den andra stjärnan heter Stav och den handlar om att sköta kroppen, om tex yoga, om ni vill kalla det så, om botekonst, om att äta rätt.
Den tredje stjärnan heter Thul, och den handlar om att framföra allt ifrån musik till sagor. Att undervisa, föreläsa, att skapa konst.
Den fjärde stjärnan kallar jag för Megin, och den handlar om konster och tekniker för att skaffa sig mental energi, och behålla den och låta den flöda fritt.
Nu börjar ni säkert förstå att detta inte är något system från en person, det är en hel andlig kultur, där varje stjärna kräver ett livslångt studie, för att nå perfektion. Och att man måste välja, kunna en del av allt, eller mycket om lite.
Innanför fyrkanten finns det en cirkel. Efter cirkelns sida finns det fyra stjärnor.
Den femte heter Nyansfinnande, och den är förmågan att registrera och känna nyanser i allt, från theet du dricker, till blomman du luktar.
Den sjätte stjärnan heter Kunskapande, och den handlar om sätt att förhålla sig till kunskap, skaffa kunskap, låta kunskap vara självgenererande.....
Den sjunde stjärnan heter Icke-görande och handlar om hur du mjukar upp dina för stela värdesystem och kategorier, hur du skapar nytt genom icke-görande.
Den åttonde stjärnan heter Seende och handlar om något som heter synestesi, och det är i kort förmågan att få fram komplexa sammansatta sinnen hos dig själv.
Innanför cirkeln finns det en triangel, och sådana har ju som bekant tre hörn och det är en stjärna i varje hörn.
Det första hörnet heter drömmande, och det handlar om aktivt drömmande.
Det andra hörnet heter Hugflykt och det handlar om sådant som trumresor, men ändå mer om tex Sejd.
Det tredje hörnet heter Budande, och det är den mest underliga stjärnan av alla, den handlar om att åstadkomma sådant som ses som mot alla fysikalsika lagar, som att du tex skiftar din fysiska form.
Fyrkanten, cirkeln och trianglen är ju som pärlor, som kan hängas på ett snöre, men genom dem alla går det ju ett hål, där man kan trä upp snöret. Det blir på sitt sätt en stjärna också, i centrum av alla de andra stjärnorna.
Det centrumet heter Stillande, och det går ut på att kunna lyssna på olika sätt.
Vad jag är ute efter är reskamrater. Inte lärjungar eller något sådant larv. Lärjungar och fotskrapande och smicker har jag inte tid till. Mina år är alldeles för få för sådant skit.
Jag är ute efter männsikor som tar ansvar för sina saker, tar sin del av utlärandet och insamlandet av kunskap, och vet att de måste stå upp och lysa inför de andra. Måste leta genom olika traditioner olika ställen, hela tiden tänka om och tänka nytt.
Jag har en hel del grundtekniker för allt detta, men är på INTET sätt färdig eller ens långt kommen...
Kontaktas genom signaturen PIRATFLAGG UPPE.
mikael.perman@telia.com
Mikael P.
Mikael Perman - August 5, 2007 02:55 AM (GMT)
Vidare Hej.
Varför är Viktväktarna så effektiva?
Svaret är enkelt, de hjälper till med egentligen ganska elementär kunskap,
och de skapar visst socialt tryck på deltagarna som hjälper upp deras ibland vacklande självdisciplin. Så det är ju hela anledningen till att det är en fördel att göra vissa saker i grupp. Så är det för mig, och om det inte är så för dig, så gör du ju på annat sätt!
Vi ska inte ha i första hand delat ledarskap. Inte alls.
Istället har vi ROTERANDE ledarskap, alltså att ALLA, precis alla ska (med tiden) vara kapabla att både ställa sig i konsekvens med av andras ledarskap, och kunna utöva ledarskap själva.
I princip betyder det att vi kanske kör ett år med en del inledande saker, men sedan börjar vi ett schema där vi planerar för nästa gång under ett möte.
Då väljs TVÅ personer ut, som ska samarbeta och leda nästa möte.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Tanken är att vi helst skulle kunna ha ett möte varje månad utom Julmånad och semestermånad, dvs ej December och Juli. Då möts vi under en långhelg, vilket betyder att vi möter upp Torsdag kväll, har hela Fredagen och Lördagen på oss, använder söndag förmiddag för avslutning och summering och planering för nästa möte. Resor efter Söndag lunch.
Det blir alltså lite mjuklandande på söndagen, så att vi inte gör idiotkraschlandningar i vanliga verkligheten.
Mellan mötena har vi kontakt via nätet i en egen diskussionsgrupp,
och vi har FETA hemläxor.......
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Den varmare och torrare delen av året, så möts vi i naturen, rent allmänt, medan den våtare och kallare möts vi i lokaler vi kan hyra eller helt enkelt hos varandra, om det funkar rent praktiskt.
Förslag på korta regler.....
1. Piratflaggan.
Vi går in i arbetet med ett fullständigt, eget ansvar, skyller inget misstag eller problem på någon annan eller annat.
2. Grunden.
Grunden finns i shamanismen som metod, inte som lära, och allra viktigast, inte som religion.
Definitionen på shamanism är då att det är en egenupplevd andlighet, som är förankrad i den natur som finns kring oss.
3. Deltagande.
Man lämnar vanliga samhället och livet bakom sig då man träffas.
Inga medplockade problem, barn, husdjur eller flick/pojkvänner eller husvättar. Vare sig rent fysiskt eller i anden.
4. Ingen terapiplats.
Detta är rent generellt ingen plats för att begära egen terapi, det får man sköta utanför, med gruppmedlemmar, om så önskas.
5. Inga pengar.
Inget kostar något av själva kursen, om det inte är så att man tex beslutar att ta in någon utanför gruppen för att hålla föredrag eller liknande. Vi delar sedan på kostnaderna.
6. Ingen fast plats.
En poäng är att vi just ska skifta plats, så vi ska inte ha en fast lokal.
7. Fysisk karaktär.
Naturupplevelse och fysiska övningar, som är inriktade emot det andliga, typ yoga, måste vi kunna hantera. Vi behöver inte en toppfysik, men vi måste kunna klara ett normalt friluftsliv.
8. Sex & drugs & RockNroll
Drogfrihet gäller rent generellt på mötena....
Inget sex på mötena gäller rent generellt......
Inte ens egen musik på mötena.........
Alltså inga dj--la råtthål att krypa in i under tiden som man är där är det NÄRVARO som gäller.
9. Man är en del av gruppen på mötena, och gör det man ska tills nästa möte.
10. De övningar vi gör är inte hemliga. De kan ni berätta om.
Vad som däremot är HELT HEMLIGT är de personliga erfarenheter, förtroenden, osv, som kopplas elelr kan kopplas till vissa individer.
11. Ingen, precis ingen planering under själva mötet för det mötet.
All planering i förväg, för nästa gång. Den planeringen sker gemensamt, så långt som att man valt områden att arbeta med och valt vilka som ska leda det.... Sedan är det deras sak.
12. Återkoppling.
Allt vi gör utsätts för den heliga lagen om återkoppling och konstant kvalitetsförbättring. Hela projektet är alltså i princip ISO 9000-uppstyrt.
(nåja, men det tänkandet finns med!)
Dessa punkter har jag med för att jag har sett att de behövs efter ca 20 års erfarenhet av liknande grupper.
Mikael P.
lindskog - August 5, 2007 09:30 AM (GMT)
Låter jätteintressant! :D Hoppas det går bra! :)
Låter dock inte som något för en nybörjare som jag utan jag får återkomma om några år. ;)
Mikael Perman - August 5, 2007 04:51 PM (GMT)
Hej Lindskog.
Kan mycket väl vara för nybörjare, fördelar med det också.
Kanske en lite "bumpy raid", men helt OK, bara en sund motivation kommer med.
Och ingen utfegning.
Mikael P.
catha - August 5, 2007 05:27 PM (GMT)
Hej Mikael
Jag vill gärna vara med om det är OK
Jordman - August 5, 2007 06:11 PM (GMT)
Ja det var väldigt intressanta och givande tankar, Mikael. Tack ska du ha.
Själv föredrar jag mindre reglerade sammankomster med uttalat syfte och kanske mål, så där medvetet, du vet, för jag vill få ha trumma, skallra och ha cd`n med mig, och så blir jag så glad om andra har trummor och instrument och skivor med sig som jag får njuta av, och jag vill få röka pipan, och jag vill få njuta av god mat ihop och ha social samvaro utan så mycket hinder, och vad jag och min fru gör i husvagnen ska folk ta och skita i. Men möta människor och hjärtan och själar i frihet och med kärlek, det gör jag så ofta och så mycket jag kan och gärna. Fast kanske mindre komplicerat, så detta utesluter nog mig och gumman.
Men din bild om stjärnorna var så vacker och om arkitypformerna oxå.
Jordman
Mikael Perman - August 5, 2007 06:28 PM (GMT)
Hej Jordman.
Helt OK, ditt val. För så vill man väl leva livet 299 dagar av 365 om året.
Detta var liksom ett avsteg från det. Hoppas du inte misstog de föreslagna reglerna för moralism!
Mikael P.
Jordman - August 5, 2007 06:38 PM (GMT)
Nej, jag tyckte ju inlägget och tankarna var bra. "Min schamanism" handlar väl mindre om det aztekiska eller eremitiska eller celebatiska eller reglerade. För mig är jorden paradiset av balans och därför helande och därför njutning. Men det är nog snarare en fråga om tradition än om moral. Det måste finnas utrymme att få skala sig fram till där man hör hemma. Jag njuter av dina inlägg. Kanske håller jag inte alltid med, vi är nog olika, men jag får tankar och känslor. Det är kommunikation, som det så fint heter ju. Go for it! :D Över ån och längre, för det får vi la alla göra, eller hur ?
Jordman
Amanita - August 5, 2007 06:41 PM (GMT)
Skall man anmäla sig i denna tråden? Jag skickade ett mail med ämnet PIRATFLAGG UPPE, men då anmäler jag mig här också då :)
Idag har jag beställt hem en DVD med Kundalini Yoga, med Yogi Gurmukh som undervisar, inför stjärna två.
En gång i månaden är nog tillräckligt, men skall vi följa någon slags naturliga cykler, såsom månens eller liknande? Hur gör vi med folk som bor i olika delar av landet, skall vi ha som olika cirklar som träffas på olika platser vid samma tillfälle?
Mikael Perman - August 5, 2007 06:42 PM (GMT)
Hej Catha och Amanita.
Jag vill inte diskutera sådana saker som detta offentligt, så därför bad jag om direkt E-mailsvar istället. Så jag återkommer till er.
Mikael P.
fiddur - August 18, 2007 06:15 AM (GMT)
| QUOTE (Mikael Perman @ 2007-08-05, 04:55) |
| Tanken är att vi helst skulle kunna ha ett möte varje månad... |
Vilket område talar vi om här; från skåne till norrland?
Låter ju mycket intressant, även om jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna avsätta den nödvändiga tiden såpass regelbundet den här delen av mitt liv..
/F
Mikael Perman - August 18, 2007 07:35 AM (GMT)
Hej.
Jag bor i Småland, närmare bestämt intill ostkusten i höjd av Blå Jungfrun.
Jag är beredd att flytta på mig, för att kunna träffas, och jag hoppas ju att även andra kan flytta på sig en del, och att vi försöker göra detta någorlunda rättvist.
En gång i månaden, är vad jag önskar. Men jag vet ju att många är väldigt upptagna i Juli och December, så det måste man med all säkerhet hoppa över.
Jag tänker inte vara 100%-igt låst på sådana krav, jag är tvärtom en väldigt praktisk människa, så det är ju en förhandlingsfråga för själva gruppen.
Jag skulle ju gärna tänka mig att mötesplatserna verkligen förändrades, jag vill INTE ha en fast plats, utan jag ser en poäng i att hela tiden utsätta sig för skiftande miljöer.
Säg att vi kan mötas sex gånger per år, det är kanske realistiskt om vi bor väldigt utspritt. Tänk att kunna mötas en gång i norra Norrland om året, en gång i Skåne, en gång i Västergötland, en gång i Stockholmsområdet, en gång i södra Norrland eller Bergslagen, en gång i Småland eller Östergötland.
Jag tycker dock att 4 gånger per år är ett ABSOLUT minimum.
Ju färre gånger man möts, desto mer måste man ju förlita sig på eget arbete och kontakt på andra sätt, tex genom egen diskussionscirkel på nätet, eller liknande.
Vad jag vill uppnå är alltså en KONTINUERLIG träningssituation, där man vet vilka som är medlemmar, och man börjar bygga upp en gruppkänsla och ett djupare förhållningssätt vid mötena.
Mikael P.
Varg - August 18, 2007 10:30 AM (GMT)
Jag är helt klart intresserad och tycker det låter lysande.. Dock är det helt kört för mig pga. min ekonomi. ^^
Lyckat till, får jag säga då istället! Och hoppas det går vägen. :)
Mikael Perman - August 22, 2007 04:28 AM (GMT)
Hej.
Jag hade ju tänkt beskriva lite mer om träningen i allra största allmänhet.
Det jag tror att man måste ha gemensamt i en grupp, är en ide om hur träningen ska bedrivas, och visionen med träningen.
Inte så att den tanken är den enda saliggörande eller enda rätta, men att det är en vision och en tanke som man kan förankra i sig själv mer långsiktigt.
Tanken ska tala om praktiska saker, träningens inneboende ideer och typer av träning, medan visioner ska svara på vartåt man ska gå och vad man förväntar sig uppnå.
Träningens tanke:
1. Den första tanken som hör ihop med träningen, är att den allra viktigaste träningen äger rum i vardagen, dvs det man gör dagligen.
Träningen är alltså uppbyggd kring ett ENKELT dagligt program, som man kör hela tiden.
2. Det dagliga programmet ser ingen skillnad mellan kropp, själ och psyke, utan anser allt lika viktigt.
3. En av mina lärare brukade alltid upprepa att man kan INTE träna det man ej klarar av, utan man måste hela tiden träna det som man klarar. Sedan kommer man att dag efter dag öka sin förmåga, så att man helt plötsligt upplever att man klarar svårare saker, och FÖRST DÅ gör man träningen svårare.
4. Träningen är inte bara något man gör dagligen, utan träningen ÄR också i vardagen. Alltså ett vardagsliv innehåller I SIG många möjligheter till träning, som man ska ta till vara på. Allt detta kallar jag för daglig träning.
5. Träningen ska göra att man blir gladare, lyckligare, mer medveten, mår fysiskt och psykiskt bättre, utifrån ett perspektiv på ca 1 MÅNAD. Programmet är inriktat på att man ska ta del i samhället och fungera väl i sociala situationer, och fungera väl med det man arbetar/studerar med.
6. Förutom den dagliga träningen som går på och på, så har man vissa "träningsprojekt", alltså speciell träning som man gör mer sällan, säg 1-2 gång(er) i veckan, då man fokuserar på vissa saker, en åt gången. Detta kallar jag för veckoträning.
7. Sedan har man speciell träning enstaka gånger per år, alltså något som sker säg en gång per kvartal, då man lämnar den invanda miljön och gör mer extrem träning, gärna tillsammans med andra. Detta kallar jag för "maxträning".
Detta är grundtankarna om träningen, och som ni ser så är den något som man till största delen kan bedriva helt själv.
8. Tanken med att ha en grupp är att stötta varandra i självdisciplin, och prata om vad som händer, då man bedriver den dagliga träningen.
9. Tanken med att ha en grupp är också att ha utbyte om, och gärna utföra veckoträningen koordinerat. Alltså kan man starta projekt tillsammans, jobba parallellt och sedan diskutera och jämföra sina resultat och lära av varandra. En del möten skulle alltså kunna handla om just detta.
10. Tanken med att ha en grupp är också att man bedriver maxträningen tillsammans, i en social situation där man känner tillit och gemenskap med de som är i gruppen.
11. Tanken med att ha en grupp, är att man ALDRIG planerar vad man ska göra då man är på ett möte. All planering ska göras i FÖRVÄG. Varför jag tror på det, finns det flera goda förklaringar på, men det hoppar jag över just nu.
Så man planerar alltid för NÄSTA möte, utser någon/ett par som ansvarar för nästa möte, ger alla möjlighet att förbereda sig till nästa möte, ger alla möjligheter att fokusera och använda INTENT (som jag förstått att det heter av Miradas) för det kommande mötet.
Det viktiga är att ALLA kommer att befinna sig i en position av ansvar och leda andra, och ALLA kommer att befinna sig i en situation då de får ställa sig i konsekvens av andras beslut.
Grovplanering och principiellt upplägg är alltså gemensamt, men detaljbeslut ligger på de som har ansvaret för tillfället.
12. Tanken med mötena är att de ska ske i en bekant andlig situation, men i en ovan eller till och med främmande miljö.
Vad tränar man då i vardagen? Jag har följande förslag:
A. Lätt fysisk träning som inbegriper ett enkelt stretching/yogapass eller liknande.
Jag själv använder ett runinspirerat program som inbegriper lätt stretching, energiövningar, andningsövningar, fokuseringsövningar allt i ett, som kan utövas stående och tar 10-20 minuter. Detta kompletteras med promenader.
Visst kan man träna avsevärt mer än såhär dagligen, men detta är något som jag ser som tillräckligt. Vill någon bedriva ordentlig fysisk träning så är det självklart OK.
B. Daglig läsning. Alltså läsa en 10-30 minuter dagligen, gärna böcker som har en andlig betydelse. Igen, jag vill speca ett minimum, inte hindra de som har tid och lust att göra mer, bara man gör alla delar.....
C. Sammanfattande av dagens händelse. Alltså att man mot slutet av dagen/på kvällen sätter sig ner och tänker igenom dagens händelser och det man gjort. Detta kallas traditionellt för att "kura skymning".
D. Man lägger in tidpunkter under dagen då man koncentrerar sig på lyssnande enligt speciella principer. Man kan gripa speciella tillfällen i flykten då de visar sig, eller bara välja ut vissa tidpunkter då man lyssnar.
E. Man kan komplettera detta med att skriva varje dag, tex på ett debattplank eller i en dagbok, som mer handlar om det långsiktiga, än det man går igenom då man kurar skymning.
F. Man ska förstås lägga till en kontrollerad kost och låta bli vanemässig användning av droger eller tobak, men det är väl så självklart att det inte behöver nämnas?
Med andra ord, den dagliga träningen tar 1-2 timmar, och en del som lyssnande och promenader, kan man ofta kombinera med annat som man ändå måste göra.
Nu har jag skrivit så mycket, att jag inte vill fortsätta längre i detta inlägg.
Frågor? Kommentarer?
Mikael P.
Mikael Perman - August 22, 2007 07:18 AM (GMT)
Hej igen.
Visionen då?
Ja för det första så måste det finnas ett sätt att bryta ner visionen i olika steg. En vision kan inte bli verklig, förrän man har kunnat se en dynamisk bild av varje steg man måste ta på vägen till förverkligande.
Det första steget i visionen är att förverkliga vardagsträningen och att man ska ha tid och bottna i detta. Så att processen med vardagsträningen är igång och den har börjat verka.
Vardagsträningen förändrar saker steg för steg, och mer sällan ger den upphov till stora passager eller initieringar. Däremot kan en väl genomförd vardagsträning lägga en grund så att en initiering/passage verkligen sker vid tex en maxträning.
Det viktiga i vardagsträningen är ju att den är daglig, och att den fokuserar på ett lyssnande och ett skymningskurande som fokuserar på hur man interagerar i sina alla relationer.
Det gäller alltså att starta och grunda i det nödvändiga av en självskådande process. Där man börjar se sina egna fel och brister, och arbetar med självkännedom och egenvärde på ett positivt sätt.
Det första steget i visionen är ABSOLUT INTE att man ska bli färdig i denna process, för då skulle vi inte kunna starta något annat på många år.
Det första steget är istället att vi verkligen har påbörjat processen, och vårt ego är så medvetet att de kan ta de törnar och den kritik och den självkritik som alltid kommer upp, utan att gå över i olika former av förnekelse eller självförsvar.
Det viktiga är också att vårt ego kan "ta" att allt inte kretsar kring oss själva, utan att vi ska agera som likvärdiga medlemmar i en social situation.
Dessa två sista punkter är ju något där vi i värsta fall är så otroligt upplåsta att vi faktiskt inte kan sitta i en gemensam cirkel!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Den andra delen av visionen är att förverkliga det som jag kallar Sed, Tro och Väg.
Sed är ett ord som ofta betyder sedvänja, tradition, vana, god sed, osv. Det är i och för sig viktiga begrepp, men här är det än mer viktigt att fokusera på det KOLLEKTIVA, istället för det rent personliga.
Sed i detta fall ska ses som att uppnå GODA FÖRHÅLLANDEN. Med förhållanden förstås relationer i samhället, förhållande till naturen, förhållande till nära och kära, relationer på arbetet och i skolan.
Sed är alltså en direkt motsvarighet till det som i indiansk tradition uttrycks med "För alla mina relationer", både personliga och icke-personliga.
I Sed ligger alltså tex förhållande till naturen och dess årstidsväxlingar, och att medvetandegöra dem och helighålla dem i ceremoni.
Tro innebär inte att man måste bli religiös, men att man ska ha ett medvetet och klart förhållande till makterna och att man kan uppträda i harmoni med detta.
I Tro ligger också att känna in sitt eget förhållande både till troende och sitt personliga förhållande till makterna.
Tro kan alltså ses som ett utslag för ens andlighet och att den är medveten och klar hos sig själv.
Väg är att inse sitt eget öde och sin egen personliga väg genom livet.
Väg är att jobba medvetet med sig själv på ett genomtänkt sätt.
Väg är att förstå sin plats i historien, släkten och sitt framtida öde.
Den andra delen av visionen har alltså med att göra att man verkligen arbetat igenom dessa tre och bottnat i det arbetet och fått en process hos sig själv som går på.
Den andra delen av visionen handlar också om att välja ut och lära in olika sorts mer långsiktiga övningar och andliga projekt. Rent allmänt är denna delen av visionen mer inriktad mot veckoträningen.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Den tredje delen av visionen handlar om att man ska börja utvecklas för att bli en hel, andlig människa. Observera att jag inte skriver shaman eller liknande.
Det betyder att du börjar ta plats, och med det börjar du ta ansvar för mer än dig själv och dina närmaste relationer. Det är på denna nivå som du kanske börjar fungera som lärare.
Den tredje delen inbegriper visserligen en hel del tekniker som kommer från shamanska traditioner, men om du verkligen blir shaman av detta, ja det beror ju på vad makterna styr fram i ditt öde.
Den tredje nivån FÖR MIG, inbegriper att jag kan hantera alla tolv stjärnorna av kunskap (som jag beskrivit helt kort i ett tidigare inlägg), alltså att jag har en hyfsat stor andlig bredd vad gäller översikt, tekniker, personlig erfarenhet, osv.
Alla tre nivåerna av visionen är öppna, vilket betyder att de inte har någon klar slutpunkt. Alltså, visionen talar om vad du ska uppnå i de olika stegen som ett MINIMUM, vad som krävs för att gå vidare. Den säger inget om HUR LÅNGT du verkligen kommer att gå inom varje område.
Det är också inom den tredje nivån som du kommer behöva påverka och styra om ditt personliga liv och rätta in det efter dina val. Vilket kan innebära byte av jobb, flytta, byta namn, osv.
Det är i den tredje nivån som dygd/otadlighet/arete kommer in som en naturlig del.
Blev det klarare nu?
Mikael P.
Amanita - August 22, 2007 12:38 PM (GMT)
Ja, det blev klarare, kan andra komma med synpunkter? Jag föreslår att vi organiserar oss mer lokalt i mindre grupper så vi kan träffas och träna regelbundet, kanske veckovis, medans de större sammankomsterna sker varannan månad så att alla kan ha ekonomi till resor och sånt.
Mikael Perman - August 22, 2007 01:21 PM (GMT)
Hej.
Jo det är ju avsikten att lägga det här, för att andra kan komma med synpunkter.
I övrigt så är det ju en bra ide du har.....
Mikael P.
Thomas - August 22, 2007 01:22 PM (GMT)
Bra idé, för det är ju just vid ekonomin det knasar sig för mig. Att åka var, eller varannan, månad ngnstans söderöver är en omöjlighet just nu.
Vill gärna, mer än gärna!, vara med och utvecklas och få träna på allvar för en gångs skull, så det är så synd om det ska skita sig pga brist på tid (jobb, ledighet, etc) och peng.
Mvh,
Thomas
Varg - August 22, 2007 01:33 PM (GMT)
Min situation är exakt densamma som Thomas... Förutom att jag är lite längre söder ut.. :(
Låter som en lysande idé ananrs.
korpmor - August 24, 2007 11:42 AM (GMT)
Det låter intressant Mikael! Själv har jag redan startat ett liknande projekt, som i dagsläget består av en för tillfället sluten grupp på nio sejdsystrar som tillsammans försöker att utforska väven på ett fördomsfritt sätt. Vi jobbar med sejd, den perfekta tekniken för oss. Vi vill söka också bakom myterna - alla väsen vi träffar i myterna har ju fått kulturellt betingade stämplar. Själv är jag mycket intresserad av Thursarnas visdomar. Men det är, som du säger, viktigt att ha flera ben att stå på. Något praktiskt, något socialt, något som renar sinnet - och extas, genom dans, trumma och sång. Vi har fyra träffar om året. Precis lagom för oss just nu, då alla arbetar, pluggar, har familjer eller liknande tidskrävande åtaganden. Lite hemliga är vi dock ännu - kunskaper kan behöva tuggas lite på innan man bestämmer sig för vad man vill dela med sig. Kanske är shamanska kunskaper bäst när man får komma fram till dem själv (eller som grupp)? Precis som det skrivs i visionen om trolltrumman så har ju inte alla exakt samma idéer om vad shamanism är, och hur man ska göra saker och ting.
I alla fall så tror jag att det här sättet att arbeta i grupp, tillsammans och till självkostnadspris har framtiden för sig - och att det är ett led i att verkligen skapa en bas för kunskap och social samvaro i de hedniska kretsarna. Däremot blir det en helt annan gruppdynamik än på en kurs, så ditt förslag med roterande ledarskap låter bra, tycker jag - vi har diskuterat något liknande i vår grupp, även om vi troligen kommer att köra olika perioder, inte ändra varje gång. Jag har tillräckligt med pluggandet, flera boplatser och den här gruppen, så jag längtar inte efter att delta i fler, men kanske vi kan dela erfarenheter om just den här typen av grupper och arbetet i dem framöver?
Allt gott - och lycka till!
Korpmor